Jumaat, 25 Julai 2014

Ucapan Selamat Hari Raya, salahkah?


Tiada satu pun ucapan yang khusus daripada Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Yang ada hanya ucapan sesama sahabat nabi sallallahu 'alaihi wasallam.

Ini bukanlah isu ibadah atau akidah. Ini ialah isu muamalah/keduniaan dan adat manusia. Maka apa-apa perkara muamalah dan adat yang tidak bercanggah syara' adalah dibenarkan dan diraikan.

Sudah menjadi adat kebiasaan kita saling mengucap tahniah pada hari raya, selepas mendapat kejayaan, pada hari perkahwinan dan sebagainya. Jom baca fatwa di bawah:

Jubair bin Nafir berkata:
كان أصحابُ رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليْهِ وسلَّمَ إذا التقوْا يومَ العيدِ يقولُ بعضُهم لبعضٍ : تقبل اللهُ منَّا ومنكَ

Sahabat-sahabat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam, apabila mereka bertemu pada hari raya, mereka akan mengucapkan kepada satu sama lain: Semoga Allah menerima amalan kami dan kalian. [Fathul Bari, Bab Makan Sebelum Solat Raya, Imam Ibn Hajar berkata isnadnya hasan]

Di bawah merupakan beberapa jawapan Shaikh Muhammad bin Saleh al-Uthaimin tentang saling mengucapkan tahniah pada hari raya:

“التهنئة بالعيد جائزة ، وليس لها تهنئة مخصوصة ، بل ما اعتاده الناس فهو جائز ما لم يكن إثماً” اهـ .

Mengucapkan tahniah pada hari raya adalah dibenarkan. Tiada ucapan tahniah yang khusus. Apa sahaja yang biasa orang ramai ucapkan maka ia dibolehkan selagi mana ia bukan sesuatu dosa.

Kata beliau lagi:

“هذه الأشياء لا بأس بها ؛ لأن الناس لا يتخذونها على سبيل التعبد والتقرب إلى الله عز وجل ، وإنما يتخذونها على سبيل العادة ، والإكرام والاحترام ، ومادامت عادة لم يرد الشرع بالنهي عنها فإن الأصل فيها الإباحة” اهـ .

Ini merupakan perkara yang tiada apa-apa masalah. Ini kerana manusia tidak menjadikan ia sebagai jalan beribadah kepada Allah atau mendekatkan diri kepada Allah. Mereka melakukannya sebagai adat kebiasaan, memuliakan dan menghormati orang lain. Selagi mana adat itu tidak terdapat larangan daripada syara’, maka hukum asalnya ialah harus.

 SUMBER:  http://alkahfi.com.my/adab-adab-berhari-raya/

"Hidup Ini Indah Jika Segalanya Kerana ALLAH"

2 ulasan:

  1. Kalau camtu, IM ucapkan Selamat Hari Raya. Muga perjalanan hidup ini akan terus lurus dan diberkati. Jangan lupa, bila balik kampung, peluk mak dengan erat...

    BalasPadam
  2. Sungguh manis si anak dara
    Bertata rias pekerti mulia
    Rasa hiba menyambut raya
    Pertama kali tanpa bonda :(

    Selamat hari raya IM, maaf zahir batin.

    BalasPadam