Selasa, 6 Mei 2014

PUISI SAYU DI HARI LAHIRKU...6 MEI 2014...



Sungguh...
sepi di hati ini tatkala jiwa mengingati
segala kenangan yang menjadi sumber inspirasi
kenangan bersamamu sangat membawa erti
dalam aku menganyam segala impi
Terima kasih emak atas ikhlasmu
memimpin  langkahku menongkah kehidupan ini

Emak..
diriku tak mungkin mungkin bertapak kukuh 
seperti hari ini
jika bukan dengan titik peluhmu yang tak pernah berhenti mengalir
diriku tak mungkin setenang hari ini
jika bukan ditumpahi kasih sayangmu yang tak jemu membasuh luka
diriku tak mungkin  setabah hari ini
jika bukan disusuli dengan dokonganmu sepanjang masa
langkahku tak mungkin selancar hari ini
jika bukan kerana redha dan barakah yang mengalir dari jiwa seorang ibu

Emak...
Hari ini tanggal 6 Mei aku hanya mampu menangis,
sedih mengingati 
hari aku dilahirkan
engkau yang melahirkan tiada di sisi
Dengan susah payah
Dengan sakit dan lelah
Dengan serba kurang
dirimu tetap tabah
Mendidik anakmu  dengan penuh tabah

Walau dalam miskin dan payah
Dirimu tak pernah merungut,
Jauh sekali mengungkit
Sucinya hatimu
Mengandung, melahir dan mendidik
Belum sempat aku  balas semua budi
Engkau pergi menyambut panggilan ILAHI

Walau 3 bulan sudah emak pergi
Rindu di hati tetap basah
Air mata tak segan tumpah
Bila mengenang detik-detik emak mahu pergi
Siksanya hati menahan resah
Siksanya hati menahan tabah
Siksanya hati menahan sabar
Siksanya hati menahan amarah
Siksanya hati menahan gundah

Hanya  kerana aku ada ALLAH
Akhirnya aku berserah
Kerna segalanya dengan izin ALLAH
Setelah semua usaha sudah dikerah
Dengan segala sisa kekuatan  yang ada
Doa  nan kudus kupanjatkan...
“Ya ALLAH, kurniakanlah yang terbaik buat emak...kami redha ya ALLAH...hidup atau mati...
Engkau takdirkanlah yang terbaik untuk emak”
Sungguh...aku redha...

Terima kasih ALLAH
Kerana meminjamkan emak yang baik budi.
Emak yang lebih layak menerima ucapan  doa di hari lahir ini.. bukan aku...bukan aku ...bukan aku...
Apapun terima kasih buat semua adik beradik, rakan taulan  dan semua yang meninta ucapan buatku di hari emak melahirkan...saya doakan agar segala doa yang baik-baik itu kembali kepada kalian jua. Aamiin.



"Hidup Ini Indah Jika Segalanya Kerana ALLAH" 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan