Khamis, 4 Ogos 2011

BERPUASA BUKAN UNTUK BERPUAS


Alhamdulillah kerana kita berpeluang untuk berpuasa lagi. Sebahagian besar daripada kita tentulah sempat bersahur. Mudah-mudahan kita yang sahur pada jam 3.00 pagi dan ke atas disenangkan untuk bangun setiap hari hingga ke akhir Ramadhan. Tidak ada sehari pun terjaga setelah mentari menjenguk ke dalam jendela.

Tentu sekali puasa melatih diri untuk bersabar. Namun, sebagai manusia, kita mudah sangat terlupa untuk menjaga kesabaran. Mungkin kita sudah pun membunyikan hon pada kereta yang berada di hadapan kereta kita di lampu trafik pagi tadi kerana lewat sesaat untuk bergerak bila lampu bertukar hijau.

Mungkin kita sudah mengeluh apabila pemandu kereta di hadapan terpaksa membuka pintu untuk menyentuh kad 'Touch and Go'nya kerana cerminnya sudah rosak. Atau kita geram apabila kereta kita dipintas secara tiba-tiba.

Bagi yang menggunakan pengangkutan awam, apakah kita memotong 'queue' untuk menaiki bas kerana tidak mahu menunggu lebih lama? Ataupun tidak memberi ruang bagi yang ingin keluar daripada koc komuter atau LRT sebelum kita menginjak menaikinya? Atau menghimpitkan diri ke dalam lif yang sendat kerana takut lewat memasuki pejabat sebentar tadi? Inilah cabaran kesabaran berpuasa.

Tiba awal ke pejabat kerana tidak perlu bersarapan memberi kita lebih banyak masa. Maka, tidak molek jika kita gunakan masa itu untuk membuka laman kenalan sosial, laman permainan, laman gossip artis, laman video hiburan atau segala macam laman fitnah dan ghairah seperti yang selalu kita lakukan.

Menu di bulan puasa perlu berubah kepada membuka laman al-Quran online. Boleh juga e-tadarus dengan mendengar dan mengikut bacaan dengan tujuan memperbetulkan sebutan kita. Atau membuka laman-laman hadis, soal jawab agama, blog-blog ustaz-ustaz yang tentunya mempunyai pelbagai ulasan dan bahan mengenai puasa itu sendiri. Santapan minda yang baik di bulan puasa akan menajamkan fikiran walaupun ia sedikit melayukan mata.

Tentu sekali waktu makan tengahari juga boleh digunakan untuk bersolat dengan lebih lambat dan khusyuk. Setelah itu masa yang luang boleh digunakan untuk menghafal satu surah baru daripada mana-mana juz Amma. Sekurang-kurangnya kita tidak membaca surah-surah 'empat Qul' sahaja setiap kali solat sejak akil baligh hingga ke hari ini. Mudah-mudahan kita dapat menghafal satu surah pada setiap minggu.

Cabaran bazaar Ramadhan sememangnya menguja nafsu. Terdapat beratus-ratus jenis makanan. Masakan yang dibakar, digoreng, direbus, dicelur kesemuanya ada. Tidak termasuk pelbagai jenis kuih muih dan pelbagai minuman beraneka warna. Ada juga makanan yang hanya muncul setahun sekali seperti air kasira dan bubur lambuk. Kesemua ini mengancam selera.

Apakah kita mengambil sejenis kuih atau membeli selagi tangan larat menjinjing? Hingga akhirnya kesemua makanan itu akan di'petisejukkan' dengan niat hendak dihabiskan. Sedangkan apabila tiba hari esoknya, kita membeli dan membeli lagi. Jika difikirkan, seisi rumah yang berpeti sejuk tidak perlu langsung membeli makanan setiap hari, kerana percayalah, seisi rumah tidak akan kebuluran kerana peti sejuk dicipta untuk mengisi stok makanan sehingga seminggu.

Bagi yang berbuka di luar sama ada di gerai mahupun di hotel-hotel, apa yang lebih mustahak ialah untuk mengintai-intai di manakah terdapatnya surau dan tempat berwuduk. Maklumlah, menjamu selera dengan hidangan yang pelbagai juga melalaikan. Lebih-lebih lagi, perut yang berat akan juga membuatkan mata menjadi berat ketika berterawih. Jika kita terlalu santai dengan berbuka dan berebut-rebut untuk bersolat, keseronokan berpuasa dalam suasana tenang telah dinodai dengan kekalutan setelah berbuka, apatah lagi untuk bertadarus.

Pendek kata, kita perlu kurangkan makan, minum dan tidur ketika berpuasa. Apa yang perlu dilebihkan ialah beribadah. Tidak molek lebih makan, lebih minum dan lebih tidur.

Berpuasa itu bukan untuk berpuas.

SUMBER: Artikel iluvislam.com


"Hidup Ini Indah Jika Segalanya kerana ALLAH"

9 ulasan:

  1. IM bangun sahur jam 5. Sediakan makanan kira-kira 15 minit. Dan makan berdua dengan ibu_suri 10 minit.

    Just nice sebelum azan..

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum,
    betul... mudah terlupa menjaga kesabaran
    bab pergi kerja pagi2... ada pemandu yg memandu amat perlahan...dan kita tidak dapat memotong... tidaklah sampai bunyikan hon tapi dalam hati...gggrrrr
    bagaimana mendidik hati... :-(

    BalasPadam
  3. assalamualaikum ros illiyuun
    semoga ALLAH menerima amal solehah kita, amin
    selamat berpuasa ye Ros

    BalasPadam
  4. IM:

    Assalamualaikum...

    Ok la tu... sebaik-baik sahur kan hampir waktu subuh.

    Semoga IM dan Ibu_Suri mendapat rahmah-Nya.Ameen.

    BalasPadam
  5. NAEBLOG

    Waalaikumussalam :)

    Hati mesti dididik agar ia menjadi bersih dan suci. Bersih dari segala sifat mazmumah, dengan memelihara sifat-sifat mahmudah.

    Untuk mendidik hati, ilmu pengetahuan diperlukan. Untuk mendapatkan ilmu pula kita perlu berguru dan bergaul dengan golongan yang mencintai ilmu pengetahuan.

    Begitu juga dengan sabar, kita hendaklah mendidik hati bila menghadapi musibah, kecil atau besar. Sabar dalam melaksanakan perintah Allah, sabar juga dalam meninggalkan larangan-Nya.

    Wallahu A'lam.

    BalasPadam
  6. UMMU

    Waalaikumussalam...

    Mudah-mudahan begitulah.Ameen.

    Salam Ramadhan buat Ummu :)

    Terima kasih.

    BalasPadam
  7. ramadhan kali ini sungguh indah dan bererti bagi saya,
    syukur kepadaMu ya Allah...

    semoga tahun depan saya masih berpeluang menikmatinya.

    t kasih & jazakallah khier atas segala peringatan.

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum wr wb
    Ate menyinggah dan follow.
    Alhamdulillah satu perkongsian yang baik. Jazakillah hu khairan kathira.

    BalasPadam
  9. AHP:

    Saya juga berharap agar masih berpeluang menemui Ramadhan.

    Sudah 16 hari berlalu, tapi masih banyak juga lompang dalam melalui ibadah ini. Harap-harap masih ada masa meng'update' ibadat ini. insyaAllah.

    Terima kasih atas lontaran kata.


    ANN HUDA:

    Waalaikumussalam :)

    Terima kasih kerana sudi bertamu. Harap ada manfaatnya.

    Salam ukhuwwah :)

    BalasPadam