Khamis, 14 Oktober 2010

SHIKIN OH SHIKIN!

"Ustazah!!!!!!!!! Jefri dengan Hafizah mintak duitttt!" Jerit seorang murid tahun satu.

"Siapa yang minta duit? Beritahu ustazah..." Saya cukup pantang jika ada murid senior membuli atau meminta duit dari murid junior.

Murid tersebut lalu membawa saya ke arah dua orang murid yang dimaksudkan. Hafizan dan Jefri.

Shikin Lagi...

"Fatihah, kenapa menangis ni..." Selesai mengaminkan doa, saya dapati mata Fatihah iaitu murid dari tahun 2 Cemerlang, merah kesan dari tangisan.

"Shikin curi duit saya, ustazah...".

"Shikin lagi...tak habis-habis dengan kisah yang satu ini." Bisik hati saya.

"Shikin...Fatihah...datang ke meja ustazah..."

Tidak dapatlah saya mengajar hari ini. Terpaksa memegang jawatan sebagai 'Pegawai Penyiasat' pula. Begitulah tugas seorang guru yang dianggap kebanyakan orang kerja yang sangat senang dan 'relaks'. Hanya mengajar.

Soal Siasat

"Betul ke Syikin 'ambil' duit Fatihah?" Soal siasat bermula...

"Tak...itu duit saya...bapa saya yang bagi." Soalan dijawab dengan begitu tenang.

"Berapa ringgit bapa Shikin bagi?" Saya dan Shikin terus bersoal jawab.

"Seringgit."

"Dah guna belum duit yang bapa bagi"

"Dah...'pakai' beli 'warna'.

"Berapa harga 'warna'?

"Lima puluh sen..."

"Maknanya tinggal lagi 50 sen la kan...Kenapa kat tangan Shikin ada RM1.50? Shikin diam. Mencari akal.

"Erm... nanti saya tanya Faizah. Saya suruh dia yang belikan warna" Jawab Shikin.

Saya menunggu Shikin selesaikan urusannya dengan Faizah. Sambil itu, otak saya terus ligat berfikir cara untuk memerangkap Shikin. Saya yakin Shikin memang terlibat. Sudah beberapa kali murid ini terlepas dari ditangkap berikutan tabiat 'tangannya yang panjang' itu.

Tiada bukti yang cukup. Lagipun akalnya sangat panjang. Pernah sekali dia tertangkap kerana mengambil alat make up seorang guru. Berani sungguh dia menyelongkar beg tangan guru tersebut.

"Ustazah.."

"Aaa...Shikin? Mana warna yang Shikin beli tu?"

"Faizah kata 'warna' yang dipesan tu belum ada..."

"Erm...cuba Shikin terus terang dengan ustazah...duit seringgit ni siapa punya..."

"Saya punya lah ustazah, bapa saya yang bagi...". Ah, Shikin masih terus berkeras.

"Tadi Shikin beritahu ustazah, bapa bagi seringgit...50 sen dah diguna untuk beli warna...macamana pula di tangan Shikin boleh ada RM1.50. Sepatutnya duit Shikin hanya berbaki 50 sen." Saya cuba memberi faham kepadanya.

"Betul ustazah, ini duit saya...bapa saya yang bagi." Hatinya tetap membatu. Shikin tetap tidak mengaku salah. Fakta yang saya kemukakan langsung tidak melekat di hati.

"Ah..budak ini...menipu pun tidak pandai..." Desis hati saya.

"Shikin tahu tak...kalau kita mencuri Allah akan marah...Orang yang mencuri akan dipotong tangannya. Shikin tahu kan...? Saya cuba lagi. Mendekati hati Shikin.

Shikin mengangguk faham, namun mengaku salah tidak sesekali.

"Ok...macam ni Shikin.Kalau Shikin mengaku, ustazah akan hadiahkan Shikin duit seringgit. Ustazah tak akan marah...tapi, kalau Shikin masih tidak mengaku, ustazah terpaksa hantar Shikin pada Cikgu R... Penyelia Petang."Saya cuba berdiplomasi. Saya tahu murid yang bernama Shikin ini mahukan duit seringgit itu.

"Macamana Shikin...betul Shikin ambil duit Fatihah?" Saya menyambung kata.

Shikin diam. Akhirnya, setelah di'basuh' berulangkali, baharulah dia mengangguk. Mengaku kesalahan diri.

Salah Faham

"Siapa yang minta duit?" Tanya saya kepada Jefri, salah seorang murid dari tahun 2 Cemerlang.

"Hafizan..." Jari telunjuknya dituding kepada Hafizan, rakan sekelas yang tersengih panjang.

"Oh...". Saya tergelak kecil. Sempat juga Jefri dan Hafizan mengenakan saya.

Baru saya teringat, selepas menyelesaikan masalah Shikin, saya sempat berpesan kepada murid-murid agar tidak mencuri. Minta sahaja duit dengan saya jika dalam kesempitan. Pandai sungguh mereka berdua berlelucon. Saya tersenyum sendiri.


"Hidup Ini Indah Jika Segalanya Kerana Allah."

10 ulasan:

  1. Salam kitak..:)

    Moga kitak sihat hendaknya..

    Anak memerlukan perhatian di rumah, sangat kurangnya penanaman hati nurani pada diri mereka, sehingga anak-anak itu tidak tahu lagi benar salah. Tidak pernah diajarkan mana yang baik mana yang kurang baik, sehingga akhirnya mencuri bukan sesuatu yang salah baginya.

    Mudah-mudahan Allah campakkan ke dalam hatinya cahaya keimanan..

    BalasPadam
  2. Salam ...

    Alhamdulillah kamek sihat seadanya. Moga kitak lebih-lebih lagi hendaknya.

    Shikin tinggal dengan bapanya. Menurut ceritanya ibunya ikut lelaki lain ke Kuala Lumpur.Bapanya pula kurang memberi kerjasama kepada kami para guru.

    Pernah sekali bapanya datang ke sekolah kerana tidak puas hati dengan seorang guru yang menasihati Shikin.

    Masalah ini sukar untuk diselesaikan jika tiada kerjasama antara guru dan ibubapa/penjaga. Silap haribulan kami para guru akan dimarahinya.

    Hanya doa yang mampu dititipkan buat murid sebegini, selain nasihat sekadarnya.

    Terima kasih :)

    BalasPadam
  3. dari 1 sudut...nadiah kesian kat syikin. bukan kesian sbb apa..duk fikir baru darjah 2 dah pandai mencuri. dah besar nnt mcm mana agaknya..?

    tapi mmg susah kan kalau mak ayah tak bg kerjasama kat cikgu. asyik nak pertahan anak sendiri walaupun anak tu mmg salah. berbeza zmn skrg dgn dulu. nadiah dulu dgn cikgu pun takut. takut kalau cikgu report kat mak ayah bila nadiah buat salah sbb tahu mak ayah takkan backing anak (kalau mmg salah la)..siap suruh cikgu rotan ada la. mujur dulu nadiah tak nakal..hehe..

    BalasPadam
  4. Salam Nadiah :)

    Itulah masalahnya dik...sikap ibubapa sedemikian akan membataskan kami para guru mendidik murid-murid. Mereka tidak bersalah, tetapi menjadi mangsa ibubapa yang salah.

    Setakat pengalaman yang tidak seberapa kebanyakan para guru sudah patah hati untuk menghadapi murid yang 'beribubapa' sebegini.

    Terpulanglah kepada mereka untuk mewarnai corak hidup anak-anak mereka. Jangan pula salahkan para guru jika anak mereka gagal dalam hidup.

    Sama-sama kita doakan agar Allah limpahkan petunjuk kepada ibubapa sebegini agar anak-anak didik kita tidak menjadi mangsa 'mereka'.

    Terima kasih dik :)

    BalasPadam
  5. salam..

    pertama kali rasanya drop komen kt sini..aduhai, baca kisah shikin ni rasa geram ada, kesian pun ada..

    hmm..hrp dah besar dia bjya jd org cemerlang..insyaAllah..

    slm kenal dr deena :)

    BalasPadam
  6. Salam Ros.

    Kerjaya guru memang mencabar bila ada kes-kes seperti ini ,lebih teruk jika tidak dapat kerjasama ibu bapa..

    Tapi kak pasti Ros seorang ustazah yang berkebolehan mengawal anak-anak didik insyaAllah.

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. Salam :)

    DEENA: Itulah perasaan akak ketika berhadapan dengan Shikin...geram dan kesian. Sampai satu tahap ada perasaan 'taknak layan' dia. Apa nak jadi, jadilah.

    Tapi, fikiran waras datang kembali...kalau kita biarkan dia sebegitu, dia tidak ada panduan untuk berubah dengan bimbingan yang sepatutnya. Lagipun dia datang dari keluarga yang berpecah belah.

    InsyaAllah, setakat kemampuan yang terbatas, sebagai guru akak akan cuba 'mengubatinya'.

    Akhirnya, terima kasih kerana sudi bertandang ke teratak yang tidak seberapa ini, sekaligus meninggalkan 'buah tangan' buat akak.

    Terima kasih jua atas huluran silaturrahmi. Moga ukhuwwah yang dihulur mekar selalu :).

    BalasPadam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  10. Salam :)

    KAK WERDAH: Moga sihat selalu ya.

    Itulah antara cabaran pendidik masa kini. Kurang kerjasama para ibubapa.

    Erm, saya ni 'pendidik biasa-biasa' aje Kak. InsyaAllah, akan cuba jadi yang terbaik.

    Sebagai orang lama akak mesti lebih banyak pengalaman dalam bidang ini. Bolehlah di'share' juga ye.

    Terima kasih.

    BalasPadam