Jumaat, 11 Jun 2010

KABEL BESAR

"Kak Ros ada guna kabel ke?" Tanya sahabat saya apabila keputusan permohonan perpindahan telah keluar .

"Ada...macam-macam kabel saya guna...kabel letrik,kabel keretapi, kabel telefon..." Dan macam-macam kabel lagi saya sebut. Sekadar berlelucon.

"Sekarang ni susah nak dapat apa-apa kalau takde kabel. Kalau boleh carilah kabel besar." Kata pula suara yang lain.

"Siapa yang dapat pindah kali ni?" Tanya saya kepada rakan saya, Nur.

"Suzi yang dapat...kabel dia besar 'sangat-sangat'. Jawab Nur.

"Semalam saya pergi JPN, Ustaz J beritahu yang kabel Suzi tu bukan calang-calang." Sambung Nur lagi lewat bualan di laman 'facebook'.

"Takpe lah Nur, dah rezeki dia. InsyaAllah adalah rezeki kita tu nanti. Kita kena ingat yang kita ada 'Kabel Yang Mahal Besar"...Percayalah, Allah Maha Tahu akan keperluan dan kehendak hamba-Nya." Ulas saya sambil memujuk hati Nur yang pastinya tengah berduka kerana permohonan pertukaran beliau tidak diluluskan.

"Jangan risau...rezeki tu datang terus dari Allah. Macamana pun orang nak buat jahat...nak cantas...kalau memang Allah tetapkan milik kita, rezeki itu pasti akan jadi milik kita." Teringat saya kepada kata-kata seorang kenalan baru.

Kabel

Saya percaya, hampir 100% pemohon akan meminta bantuan kaum keluarga, sahabat atau mana-mana kenalan yang mempunyai kuasa atau 'kekebalan' bagi menguatkan lagi permohonan mereka. 'Mereka' yang dikatakan mempunyai kuasa atau 'kekebalan' inilah yang digelar sebagai 'kabel'.

Mereka ini juga dikenali sebagai 'orang dalam' atau 'kabel'. Ada 'kabel kecil', ada juga 'kabel besar'. Ada juga yang menggelar 'kabel' ini sebagai 'talian hayat'. Sebagaimana pentingnya kabel elektrik, kabel telefon dan bermacam-macam kabel lagi dalam urusan kehidupan, 'kabel' ini tidak kurang pentingnya untuk mengukuhkan lagi permohonan atau keinginan, hasrat dan cita-cita.

Bukan sahaja permohonan untuk berpindah tempat berkhidmat, bahkan merangkumi juga situasi-situasi yang berikut:

Mereka ini sering dicari ketika anak-anak hendak sambung belajar ke sekolah berasrama penuh atau atau sekolah terbaik.

Mereka ini sering dicari ketika anak-anak hendak sambung belajar ke universiti.

Mereka ini sering dicari ketika memerlukan bantuan kewangan.

Mereka ini sering dicari ketika menghadapi temuduga pekerjaan.

Mereka ini dicari untuk mendapatkan penempatan pekerjaan.

Mereka ini dicari untuk mendapatkan kejayaan dalam perniagaan.

Mereka ini dicari bagi mendapatkan sesuatu tender atau kontrak.

Mereka ini dicari untuk mendapatkan kelulusan perpindahan tempat berkhidmat.

Salah ke?

Ya, tidak salah kita menggunakan khidmat 'kabel' ini sebagai salah satu usaha untuk mengukuhkan lagi permohonan kita selagi kita memenuhi syarat yang ditetapkan.

Masalahnya kita selalu lupa dengan 'kabel' yang lagi besar. Kita terlalu taksub dengan 'kabel' sehingga kita tidak sedar betapa kita telah menjunjung dan meraikan 'kabel' itu dengan lafaz-lafaz yang boleh mengundang 'syirik' di luar kawal. 'Remote control' yang dibekalkan oleh Allah selama ini gagal kita gunakannya sebaik mungkin.

Antara lafaz-lafaz yang sering berkumandang apabila berbicara mengenai 'kabel' ialah:

"Kalau takde kabel besar, jangan haraplah kita dapat pindah."

"Takde 'kabel'? Macamana nak dapat kalau macam ni."

"Erm, tiada siapa yang sudi dengar rayuanku..."

"Saya dengar macam-macam 'kabel' dia guna...ada kerabat, datuk itu datuk ini...kenapa tak dapat juga ya..."

"Eh...zaman sekarang ni kalau takde 'kabel' jangan haraplah permohonan kita tu diluluskan tau..."

Sama-sama kita teliti dialog-dialog diatas. Jika diamati dan diperhalusi tanpa sedar kita telah menafikan kebesaran dan kuasa Allah sebagai 'Kabel Yang Maha Besar'.

Kita wajib akui bahawa 'dia' tidak dapat bukan kerana 'kabel' tidak cukup besar, tetapi Allah belum mengizinkannya. Pasti ada hikmah yang tersirat yang tidak dapat kita lihat. Allah Maha Tahu segala yang terjadi. Dia juga Yang Maha Mengetahui keperluan hamba-hamba-Nya.

Kita perlu berhati-hati dalam melahirkan tutur kata, jangan sampai terpercik tempias kesyirikan. Tiada salah menggunakan 'kabel' sebagai salah satu usaha kita, tapi jangan sesekali salahkan 'KABEL' sekiranya impian kita masih belum tercapai. Bukan dia tidak mahu memberi, tapi belum masanya untuk kita diberi. Mungkin ada salah dan silap yang kita lakukan tanpa disedari!

Bandingannya...

Dalam hal ini, sama juga keadaanya jika kita diuji dengan kesakitan.Suara-suara berikut seringkali didengari dikedua-dua belah telinga kita...

"Sakit kepala saya dah hilang lepas makan panadol..."

"Kenapa tak pergi klinik ni...Dia punya doktor bagus...dia punya ubat pun bagus-bagus...sekali makan terus hilang sakit kita..."

"Kenapa lah sakit aku tak hilang juga...dah bermacam ubat, bermacam klinik...kerajaan ke... swasta ke...pakar atau tidak pakar semua aku pergi...bomoh pun tak terkecuali..."

Apa yang silapnya kata-kata di atas? Sebenarnya tanpa sengaja kita telah terlupa dengan Dia sebagai Doktor yang paling pakar. Kita lupa untuk mengingati-Nya sepanjang masa kerana terlalu taksub dengan kepakaran dan kemahiran para doktor-Nya. Kita terlupa bahawa segala usaha kita itu semuanya tertakluk kepada qadha' dan qadar-Nya.

Syirik

Menurut al-Shaykh Muhammad al-Tamimi dalam buku beliau Risalah al-Tawheed, syirik ialah memperlakukan sesuatu selain Allah, sama dengan Allah yang merupakan hak khusus bagi-Nya.Ini bermakna, kita meletakkan sesuatu sama taraf dengan kedudukan Allah sebagai Tuhan yang berkuasa atas segalanya.

Terdapat banyak ayat al-Qur'an yang menyeru hamba-Nya agar menjauhi syirik serta menjelaskan tentang akibat yang akan diterima jika berlaku syirik. Antara ayat-ayat tersebut ialah:

Allah (S.W.T) telah berfirman dalam surah al-Isra' : 22, dengan maksudnya:

"Janganlah kamu adakan Tuhan yang lain di samping Allah, agar kamu tidak menjadi tercela dan tidak ditinggalkan (Allah)."

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan Dia mengampuni dosa selain dari syirik itu bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya." (al-Nisa': 116)

"Dan sesungguhnya Kami telah mengutus rasul pada setiap umat (untuk menyerukan): Sembahlah Allah (sahaja) dan jauhilah Thaghut itu." (Surah al-Nahl: 36)

"Sesiapa yang menemui Allah (mati) dalam keadaan tidak berbuat syirik kepada-Nya sedikit pun, pasti masuk syurga; tetapi barang siapa menemui-Nya (mati) dalam keadaan berbuat sesuatu syirik kepada-Nya, pasti masuk neraka." (Hadith Riwayat Muslim)

Fikir Bersama

Saya tinggalkan beberapa hadith untuk difikirkan bersama. Semoga ianya dapat memberi panduan kepada kita supaya kita dapat refleksi kembali tentang tutur kata yang digunakan selama ini, apakah benar ia selaras dengan unsur akidah yang murni atau sebaliknya.

Rasulullah (S.A.W) telah bersabda, maksudnya:

1. "Janganlah kamu mengatakan: 'Atas kehendak Allah dan kehendak si Fulan' tetapi katakanlah: 'Atas kehendak Allah, kemudian atas kehendak si Fulan." (Hadith riwayat Abu Dawud, sanad sahih)

2.Diriwayatkan daripada Ibrahim al-Nakha'i bahawa ia melarang ucapan:

"Aku berlindung kepada Allah dan kepadamu" ; tetapi membolehkan ucapan: 'Aku berlindung kepada Allah, kemudian kepadamu' serta ucapan: "Kalau bukan kerana Allah, kemudian kerana si fulan." Dan janganlah anda mengatakan: 'Kalau bukan kerana Allah dan kerana si fulan.'

3. Ibn Abbas (R.Anhuma) mengatakan:

Bahawa ada seseorang yang mengatakan kepada nabi (S.A.W): Atas kehendak Allah dan atas kehendakmu. Maka ketika itu bersabdalah beliau: Apakah kamu menjadikan diriku sebagai sekutu untuk Allah? Hanya atas kehendak Allah sahaja. (Riwayat al-Nasa'i)

4.Dalam satu kisah pula Ibn Majah dari al-Tufayl, saudara seibu dengan Aisyah, ia berkata:

"Aku bermimpi seakan-akan aku mendatangi sekelompok orang-orang Yahudi. Aku berkata kepada mereka: "Sengguh, kamu adalah sebaik-baik kaum, seandainya kamu tidak mengatakan: 'Uzair putera Allah'.

Mereka menjawab: 'Sungguh kamu pun sebaik-baik kaum, seandainya kamu tidak mengatakan: 'Atas kehendak Allah dan kehendak Muhammad'.

Lalu aku menjumpai sekelompok orang-orang nasrani, maka aku berkata kepada mereka: 'Sungguh kamu adalah sebaik-baik kaum, seandainya kamu tidak mengatakan: 'al-Masih putera Allah.'

Mereka menjawab: 'Sungguh,kamu adalah sebaik-baik kaum seandainya kamu tidak mengatakan: 'Atas kehendak Allah dan kehendak Muhammmad.'

Ketika pagi hari aku memberitahu tentang mimpiku kepada sahabat-sahabatku, kemudian aku mendatangi Nabi (S.A.W) dan aku beritahukan kepada baginda. Nabi bertanya: "Apakah kamu telah memberitahukannya kepada seseorang?" Aku menjawab: "Ya."

Lalu Rasululllah (S.A.W) bertahmid, kemudian bersabda:Amma ba'du, sesungguhnya Tufayl telah bermimpi sesuatu yang telah diberitahukan kepada orang-orang di antara kamu. Dan sesungguhnya kamu telah mengucapkan suatu ucapan yang ketika itu aku tidak sempat melarangnya kepadamu kerana aku ada beberapa halangan, maka janganlah kamu mengatakan: 'Atas kehendah Allah dan kehendak Muhammad' akan tetapi katakanlah: 'Atas kehendak Allah sahaja'.
Betapa hadith-hadith di atas memberikan peringatan kepada kita agar sentiasa berwaspada dalam tutur kata. Semoga bicara dan tutur kata dapat menjauhkan diri kita daripada terjerumus ke 'lembah syirik', yang selalunya berlaku tanpa disedari sehingga merosakkan aspek-aspek tauhid murni yang dipegang selama ini. Wallahu A'lam.


"Hidup Ini Indah Jika Segalanya Kerana Allah"

12 ulasan:

  1. Salam..

    Apa kabar kitak? Moga kitak sihat..

    Cahaya petunjuk yang Allah berikan akan menghantar manusia kepada kebahagiaan yang kekal abadi di dunia dan akhirat, sebaliknya kegelapan syaitan hanya akan menghantarkan manusia kepada kesengsaraan di dunia dan akhirat.

    Rasullah s.a.w bersabda: " Sesiapa mati dalam keadaan ia melakukan sebarang syirik terhadap Allah, masuklah dia ke dalam neraka." Abdullah bin Mas'ud r.a

    BalasPadam
  2. salam akak, saya pulak mengajar di semenanjung, tapi nak pindah ke bintulu sarawak. ikut suami yg kerja sana. dah hantar surat mohon pertukaran ke JPN, tengah tunggu keputusan.. (^_^)

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Salam :)

    ABD RAZAK:Alhamdulillah kamek sihat.

    Semoga kita semua terhindar dari perkara-perkara yang membawa kepada syirik. Wal i'yadzubillah. Shukran.

    DANDELION: Ini kes rayuan la ya...insyaAllah, ada rezeki takkan ke mana.Semoga berjaya :)

    BalasPadam
  5. membuat saya memuhasabah diri sendiri... terima kasih

    BalasPadam
  6. A KL CITIZEN

    Salam :)

    Ye kak...semoga dunia 'blogging' ini dapat sama-sama kita memperingati antara satu sama lain.

    Terima kasih Kak! :)

    BalasPadam
  7. I have read your article contents, its very unique and related to your website themes.. Really you have a great content knowledge..

    BalasPadam
  8. when verzion moved the large cable spool it lefted a large ring in the grass now the grass has turned different colors..

    BalasPadam
  9. COMMUNITY

    Salam :) I'm not very good and fluent in English, but you can send me any comments/ suggestion in my blog.

    I'll try to respond your comment in local language/ English. InsyaAllah... :)

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam