Selasa, 26 Ogos 2014

RAGAM ANAK DIDIK

Satu ketika di kelas 4 Umar.

Watak (bukan nama sebenar): Ali, Hadi, Guru Bahasa Arab.

Lokasi: Kelas 4 Umar.

Hadi: Awak curi barang saya

Ali: Mana ada saya curi

Hadi: Awak yang curi...

Ali: Saya tak curi pun

Guru:( Sambil ambil 2 batang kapur, dan meletakkannya di atas meja
berhadapan Hadi dan Ali)

Ali, cuba awak ambil kapur ni.

Ali menurut, ambil 2 kapur yang saya letakkan. Hadi hanya memandang
sahaja.

Guru: Ok Hadi, awak tahu tak siapa ambil kapur yang ustazah letak atas
meja tadi.

Hadi: Ali yang ambik.

Guru: Ok, Awak boleh kata yang Ali ambik sebab awak sendiri nampak yang Ali ambil kapur tadi. Awak tuduh Ali 'curi' barang awak. Awak nampak ke yang Ali ambik?

Hadi: (Senyum sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

Guru:Haa...kalau kita tak nampak, kita tak boleh tuduh orang ambik atau curi barang kita. Nanti berdosa.

Agenda seterusnya, penjelasan guru berkenaan tentang bahay fitnah dan mengumpat.

Alhamdulillah murid-murid faham.

Syukur..

Allah...tunjukilah aku jalan yang lurus untuk mendidik anak-anak syurga ini.

Aamiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan